En spretig reflektion

När jag, för säkert hundrade gången i mitt liv, läste i DN om djurrättsaktivister som hotat försäljare av päls började jag fundera.

Jag menar inte att människor inte har rätt till sina åsikter, det jag menar är att oavsett vilka åsikter man har bör man acceptera att andra människor kanske inte delar ens åsikter och att man inte enbart därför har rätt att skada dem på något vis.

 

Av någon anledning finns det alltid människor som vill ta allting ett steg för långt och som av någon anledning är så insyltade i sina egna åsikter att de inte kan acceptera att det finns andra människor som tänker annorlunda, för de människorna är automatiskt korkade, eller till och med onda och onda människor förtjänar att bli hotade och nedslagna.

 

De här människorna verkar alltid dra sig till någon ytterkant. Så långt åt höger som möjligt, eller vänster. Deras politiska ståndpunkt formar hela deras identitet och ger dem ett värde och människor med andra åsikter måste då automatiskt bli lite mindre värda, lite mindre intelligenta eller empatilösa.

 

Tack och lov har jag inte träffat alltför många sådana här människor personligen. På rak arm kan jag bara minnas en. Han berättade för mig att han tyckte att en distriksordförande för LUF som fått hot från vänsterextremister, så att hon inte vågade bo kvar, förtjänade det. Eftersom hon förde en politik som "misshandlar människor" förtjänade hon att bli hotad allra minst, kanske förtjänade hon att även bli fysiskt misshandlad. Men jag var okej, för jag var ju bara passiv medlem i LUF, så jag skadade ju ingen.

 

Vi har AFA, diverse våldsamma nazister (jag antar att ni kan komma på åtminstone en som gjort sig väldigt känd nyligen) och vi har en hel hög djurrättsaktivister som dragit sin övertygelse några snäpp för långt.

Fastän de har så olika åsikter är de samma skrot och korn. De där människorna hade lika gärna kunnat bli djurrättsaktivister, som nazister eller AFA-medlemmar, beroende på vem som influerat dem mest under deras uppväxt. Det är inte åsikterna som är det relevanta för dem, det relevanta är att de kan skapa sig en hel identitet utifrån deras ideologi eller att de kan ge utlopp för all frustration eller allt hat de känner. Jag tycker att det är skrämmande, oavsett vilken ideologi de representerar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0