Fördomar och upplevelser kring Japan (eller snarare Tokyo).

När jag var i Japan bestämde jag mig för att vid hemkomst göra listor om fördelar (samt nackdelar) med detta underbara land, dock kom mycket annat i vägen, men nu är det i alla fall dags!

Fördelar:

*Gatorna är rena, fastän inga papperskorgar finns.
*Även om en relativt stor del av befolkningen röker så känner man nästan aldrig doften av cigarettrök, vissa gator har till och med förbud mot rökning.
*När du åker tunnelbana är det rent, inget klotter, inget skräp, inga fötter på sätet, ingen som skriker, inga fjortisar som spelar hög mobilmusik, ingen som spelar såpass hög musik att alla kan höra den och inga som knuffas.
*Vid rusningstrafik går folk förbi dig istället för på dig, FASTÄN de är fler än tunnelbaneresenärerna på centralen.
*Folk stirrar inte, bara tittar diskret.
*Det är inte så jävla dyrt som folk säger, som i Sverige ungefär.
*Man ser inte överdrivet många fulla ute på kvällar.
*Folk tar inte allting som sitter löst, vi såg bänkar med kuddar och filtar på utomhus och i de "toalettskor" som stod inne i sporthallen fick vara kvar.
*Folk är jävligt respektfulla mot sina medmänniskor, är de sjuka har de munskydd på sig, frågar man om hjälp efter vägen händer det att de går en omväg bara för att hjälpa en.
*Folk är samarbetsvilliga, även om de inte förstår engelska så lyckas man nästan alltid göra sig förstådd.

Nackdelar:

*Hur kommer man ens på idéen om att man ska använda sig av toalettpapper som luddar..?
*En del äldre människor verkar inte riktigt kommit förbi 2:a världskriget och atombomberna och stirrar därför väldigt hatiskt på en... (Vad nu jag egentligen har att göra med ett par bomber som skapades i USA rätt många år innan jag föddes..?)
*Japaner verkar tycka mycket mer om ägg än vad jag gör...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0