Vad är Henrik Erikssons problem med KTH?

Missförstå mig inte nu, jag tycker att KTH som alla andra skolor bör granskas, men att skriva icke-nyheter som inte ens hör hemma i Aftonbladet kanske är att gå lite till överdrift?

 

Det hela började med en artikel om KTH's mottagning, eller "nollning" som den kallas i folkmun. Eriksson beskrev fenomenet på följande sätt:

 

"De är kända för sina mottagningsveckor, som de själva vill kalla det.

Sittningar, lekar och teambuilding är ord som används i stället för fest, fylla och nollningsuppdrag, där det går ut på att göra bort sig så mycket som möjligt"


Jag vet inte hur många mottagningar Eriksson deltagit i på KTH, själv har jag bara deltagit i en och ja, den innehöll både sittningar, lekar, teambuilding, fest, fylla OCH nollningsuppdrag, men jag upplevde aldrig någonsin att den gick ut på att göra bort sig. Det var hela tiden god stämning och det kändes bara som om den gick ut på att vi skulle ha så roligt som möjligt och lära känna varandra. Dessutom var ingenting som hade med mottagningen att göra obligatoriskt, jag vet flera stycken som inte deltog alls och jag vet de som deltog utan att dricka en enda droppe alkohol. 

 

När Eriksson är klar med att beskriva (sin bild av) mottagningen i stort fortsätter han med att förfasa sig över en video från förra året där nyblivna studenter klätt ut sig till banktjänstemän och låtsats snorta kokain.

Inte ens här kan jag se problemet och med tanke på att inte ens Aftonbladet mig veterligen skrivit något om detta kan det väl inte ens vara ett problem!? Människor får skämta om sexualiteter och religion, men de får inte skämta om knark..? Var ligger logiken i det?

 

Om det här vore den enda låtsasnyhet om KTH Eriksson producerat hade det inte varit mycket att bråka om. Det var nyhetstorka och han kanske på riktigt trodde att KTH's nollning var det mest förskräckliga som kan drabba en student. Men Eriksson hade fått blodad tand och inte alltför lång tid senare kunde man läsa det här:

 

"'Folk super och har sex överallt på KTH:s lokaler'

På KTH hör förfester, efterfester och fyllesex till vanligheterna i skolans lokaler."

 

Min reaktion på artikeln: "jaha..?"

 

Jo, vi super väl lite i KTH's lokaler, men främst sektionslokalerna vad jag vet, och i dem finns till och med serveringstillstånd, så jag ser inte riktigt vad problemet med det skulle vara. Faktiskt vet jag inget om supande någon annanstans, det kan säkert förekomma dock, det förnekar jag inte. Och att människorna har sex i lokalerna, det har jag aldrig heller sett, men det känns ju troligt att fulla människor kan ha sex på olämpliga ställen. Dock påpekar KTH:s säkerhetsansvarige i artikeln att det händer väligt sällan att de kommer på studenter med att ha sex i skolans lokaler. Därmed ser jag inte riktigt nyhetsvärdet i det här heller. Det kan helt klart vara ett problem för KTH, det förstår jag, men vad resten av svenska folket ska göra med informationen förstår jag inte. Dessvärre (?) tror jag inte heller att det här är något särskilt utmärkande för KTH, studentliv överlag verkar innehålla mycket fylla och sex oavsett var i Sverige det bedrivs.

 

Som ni säkert anade nöjer sig inte Eriksson med detta, nej, han fläskar på med ännu ett avslöjande:

 

"Bostadslösa studenter sover i KTH:s lokaler

NYHETER24 AVSLÖJAR. KTH försöker att hjälpa studenterna att hitta boende.

Bostadsbristen i Stockholm är akut. Och situationen är så pass allvarlig att hemlösa elever inte bara sover i tält utanför skolorna utan nu även försöker ta sig in i och sova över i skolans lokaler.

På Kungliga tekniska högskolan (KTH) finns problemet trots att det är strikt förbjudet att spendera natten sovande i lokalerna. Men skolan är öppen dygnet runt för de som vill plugga. KTH har också ett antal väktare som cirkulerar på området och slänger ut de som inte pluggar utan uppehåller sig i byggnaden av fel anledning.

– De åker ut även fast det är 25 minusgrader utanför, säger Lena Edvardsson, säkerhetschef, till Nyheter24.

[...]

Värst är det för skolans utländska studenter som har extra svårt att hitta boende i Stockholm.

– De har ingenstans att bo, men vi försöker hjälpa dem via vår egen förmedling där de kan få boende i andra hand, säger Lena Edvardsson."


Det är ju helt förskräckligt!? Att hemlösa studenter försöker sova över i KTH:s lokaler, att de kan bli utslängda för det och att KTH försöker hitta boende åt studenter!? Nej, ärligt talat, jag vet inte heller exakt vad Erikssons poäng med artikeln är, men jag tror problemet skulle kunna vara något av följande:

1. Det finns för få studentboenden i Stockholm

2. KTH låter inte sina elever sova i deras lokaler även om det är 25 minus ute.

3. Att eleverna faktiskt sover i lokalerna

4. KTH försöker ordna boende åt en del av sina studenter.

 

Efter att ha läst Henrik Erikssons artikelserie måste jag ändå säga att om det här är det värsta han kan hitta är jag väldigt nöjd över mitt val av universitet. Frågan återstår dock, vad har egentligen Eriksson emot KTH..?


Kommentarer
Postat av: Murvel?

Överlag är väl nyheter 24 en "okej" sida men artiklarna från Eriksson är generellt väldigt pinsamma. kolla gärna den banala artikeln om Leif silbersky så ser du ungefär var hans journalistiska kompetens ligger.

2011-09-03 @ 14:54:06
Postat av: sofie

Läste den artikeln nu. Ärligt talat undrar jag varför nyheter 24 ens låter honom publicera nyheter... Läste någonstans att han bara praktiserar, så det borde inte vara särskilt svårt att neka.

2011-09-03 @ 15:15:04
URL: http://blivandejapan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0