mattips och allt!

Den numer konstant hungrige har lagat en über grön curry.

 

Detta behövs för 4 portioner:


400 f entrecôte eller oxfilé
3 dl kokosmjölk (konserv)

2 dl aubergiener, små thailändska
15 basilikablad

2-5 spanska pepparfrukter
2 msk majsolja

1 msk grön currypasta
2 limeblad

4 dryddklasar färsk grönpeppar
½ msk strösocker

1-2 msk fisksås




Gör så här:
Skär köttet i tunna strimlor. Rör om noga i kokosmjölken
Rensa auberginerna från fästena, skölj dem i vatten. Plocka basilikabladen från stjälkarna. Dela den spanska pepparn och ta bort kärnorna för att minska på rättens styrka. Skär därefter pepparn i ½ cm breda strimlor på diagonalen.
Hetta upp woken och häll i olja. Rör ner currypastan och rör om tills den tar lite färg. Tillsätt kokosmjölken skedvis under omrörning. Låt blandningen bli riktigt het innan köttet läggs i lite i sänder. Rör sedan hastigt under två minuter.
Tillsätt aubergine, limeblad, spansk peppar och grönpeppar. Koka upp och smaka sedan av med socker och fisksås. Strimla basilikabladen och avsluta med att lägga i dem när woken tagits från värmen.


Bytte dock ut finköttet mot grytbitar som jag skar i tunna skivor.

Det blir mer ekonomiskt så!

Bytte även limeblad mot lagerblad och köpte vanliga auburginer.


Kommentarer
Postat av: Ella

Laga mat till mig!!

Men jag kan också, även om jag förespråkar humor mer än lyxighet. Jag åt blå potatis idag. Asroligt! (Och lite lyxigt eftersom den inte passar in i min budget.)

2010-11-14 @ 23:27:06
URL: http://engrodakanske.devote.se
Postat av: sofie

HAHA! minns inte ens hur blå potatis smakar! :O

2010-11-15 @ 00:18:10
URL: http://blivandejapan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0