en tanke

Jag har funderat väldigt mycket på mänskligheten i största allmänhet den senaste tiden,
på hur sjukt allting är, bara man sätter det i perspektiv.

Häromdagen så läste jag om ett japanskt tv-spel som gick ut på att våldta,
min första tanke var hur satans vidrig man måste vara för vilja spela ett sådant spel, eller att ens få en idé om att göra ett,
men så började jag tänka efter lite och det slog mig att en våldtäkt väl inte är värre än ett mord egentligen?
Ändå så lever vi i en värld där det är helt legitimt att döda andra levande varelser (virituellt) för nöjes skull, men det är inte okej att våldta på samma premisser.

Missförstå mig inte nu, jag menar inte att jag tycker att det ska anses rumsrent att spela våldtäktsspel, jag tycker bara att det är sjukt hur vi kan töja på gränser såpass mycket att något så väldigt olegitimt som att döda någon annan blir legitimt, medan något nästan likvärdigt samtidigt inte är okej.
Jag menar, både vid våldtäkter och mord finns det offer, i och för sig kan en mördad inte få men av att någon spelar ett spel där man mördar andra människor, men det är väl ändå lika vidrigt egentligen..?
Vi har bara blivit såpass vana vid det att vi inte längre höjer på ögonbrynen, utan bara snällt sätter oss i soffan och dödar varandras virituella alteregon.

Vi förfasar oss över hur människor förr kunde bevittna avrättningar på samma sätt som vi idag ser på tv,
men är vi verkligen så mycket bättre själva?
I USA har offrets anhöriga rätt att se på när den dödsdömde får sitt dödstraff utdelat,
är det någon skillnad på dem och de som bevittnade de allmäna avrättningarna för sålänge sedan?
Och vi vanliga Svenssons sitter hemma i tv-sofforna och både utför och ser fiktiva mord för nöjes skull.

Jag erkänner, jag har inte slutat spela tv-spel efter att den här tanken slog mig,
jag har bara insett hur vidrig mänskligheten är i största allmänhet.

Kommentarer
Postat av: heh

hette spelet rapelay?

2009-10-01 @ 16:53:39
Postat av: sofie

ingen aning

2009-10-02 @ 00:13:14
URL: http://blivandejapan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0