karma

Om ett gott skratt förlänger livet sulle jag kunna tänka mig att jag har förlängt mitt liv med något år eller så idag.

Eftersom jag kommer från Värmland så gör vi inte som vanligt folk, och köper oss en fin gran. 
Nej. Istället går vi ut i skogen, vandrar omkring där någon timme innan vi till sist hittar någon halvskabbig gran att släpa med hem.

I alla fall var det dags för den årliga julgransjakten idag.
Jag åkte tillsammans med min bror, mor och hund iväg till vårt granställe.

Till att börja med går vi uppför en oänligt lång backe.
På något makalöst sätt lyckas jag trampa på någon pinne som gömt sig i snön, och efter att ha skrikit och viftat med armarna i panik någon sekund trillar jag ihop i en hög.
Min bror skrattar åt mig...
Jag är snöig
Och kall.

Min moder suckar och går vidare, över en stor pöl som frusit.
Min bror går efter, lite tveksam,
han hinner gå några steg innan han plötsligt
åker igenom isen, ända ner till låren.
Och jag skrattar så att jag tårarna rinner,
och när min stackars bror lämnat oss för att värma sig i bilen skrattar jag fortfarande.

Dessutom fick jag ytterliggare ett skrattanfall i bilen när min bror berättar att han precis innan han åkte igenom isen hade tänkt hugga hål på den så att jag inte skulle komma över.

Synden straffar ju sig själv, som det så fint heter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0