Mitt musikår 2010 (och livet som påverkade det)

Januari:

Jag var väl till en början obeskrivligt glad, även om jag visste vad som väntade. Efter lite mindre än hälften av månaden rasade hela mitt liv ihop. Jag lyssnade mycket på Maria Mena, Kings of convenience och the mountain goats. I slutet av månaden fanns för mycket känsloir förknippade med musiken, så jag började konstant lyssna på Kompani 69. Jag är dock osäker på om det överhuvudtaget förändrade situationen. Troligtvis gjorde det inte det.

Utmärkande låtar:

Miss you love - Maria Mena
Mrs. Cold - Kings of convenience
You'd better watch out cause I like you - Billie the vision and the dancers
No children - The mountain goats
So desperate - The mountain goats
Oh Susie - Secret Service
Heartbets - the knife/jose gonsalez (båda versionerna)
80 år - Evig poesi
Ingenting - Kompani 69
Blomster - Kompani 69
Två av oss - X-models
It must have been love - Maria Mena
Har det bra - OnklP ft Timbuktu
Nineteen - Tegan and Sara






Februari:


Mitt humör gick stadigt neråt. Allting saknade plötsligt helt mening. I mitten av februari fungerade ingenting längre, jag hade åerkommande ångestattacker, jag varken åt eller sov och det slutade med att jag var tvungen att åka hem till Värmland där jag stannade månaden ut.

Jag börjar lyssna på Man man, fortsätter mitt lyssnande av kompani 69 och i slutet av februari återupptar jag mitt lyssnande av Tv on the radio. De låtar som utmärker sig handlar nästan genomgående om olycklig kärlek.

Utmärkande låtar:

Van Helsing boombox- Man man
Skinny Love - Bon Iver
How to save a life - The fray
Winter - Joshua Radin
Everybody's gotta learn sometimes - Beck
Langt Bort - Evig Poesi
Det kanske kommer en förändring - Kent
Wish you were here - Pink Floyd
See you all - Koudlam
Money (that's what I want) - Variety Lab
Doctor Jones - Aqua
Needle in the Hay - Elliott Smith





Mars:


Det ljusnade lite åtminstone, jag klarade ta hand om mig själv igen. Började lyssna på lite gladare musik, mycket Yoga Fire och en del Gwen Stefani.

Utmärkande låtar:

Superkul med kniv - Yoga Fire
De eneste i världen - Yoga Fire
Du - Redrama
Fick dich - Jonesmann
Slicka mig ren - Tant Strul
The real thing - Gwen Stefani
Love Dog - Tv on the radio
Gold teeth - Man man
Ticket to the Moon - Electric light Orchestra
Still in love with you - Thin Lizzy

April:

Mitt fokus är till en början främst inriktat på projektarbete och skola. Jag ser en lösning på mina problem när jag får reda på att roten till altt det onda är påväg hem, tills han väl kommit hem och jag inser att han inte vill ha med mig att göra överhuvudtaget. Då rasar det igen, men jag är snabbt framme och försöker bygga upp. Igen.
Karpe Diem släppte nytt som jag började lyssna på de sista dagarna i april.

Utmärkande låtar:

Zebra - Man man
Hold on tight - Electric Light Orchestra
Holding out for a hero - Bonnie Tyler
Better man - Redrama
Coffe and Cigarettes - Michelle Featherstone
Tog - Karpe Diem
Du sålde våra hjärtan - Lisa Ekdahl
just a little bit - Maria Mena



Maj:


Allt fokus låg på skolan, rädda det som räddas kunde. Karpe Diems skiva gick på repeat.

Utmärkande låtar:

Tusen Tegninger - Karpe Diem
Blood - Karpe Diem
All i wanted - Paramore
Fick dich - Anna David
Today has been ok - Emiliana Torrini
The funeral - Band of horses







Juni:


Jag tog äntligen studenten, flyttade ut från elevhemmet, till Sundbyberg.
Allt som hänt fanns kvar i bakhuvudet, samtidigt som jag försökte börja lägga grunden för något nytt. I slutet av juni återupptog jag mitt tidigare sparsamma lyssnande av Broken Social scene.

Utmärkande låtar:

Blue Beard - Band of Horses
Factory - Band of horses
Ice dogs - Man man
Ditt dystra hotell - Tant Strul
We no speak Americano - Yolanda be cool & DCOP
Through the roof 'N' underground - Gogol Borello
And then you kissed me II - The Cardigans
The ballad of Lucy Jordan - Marianne Faithful
Hurt - Johnny Cash

Juli:

Saker och ting blev bättre, men jag var understimulerad och satt vid datorn mest hela dagarna. Jag åkte på Arvikafestivalen, vilket ledde till att jag någon vecka innan började lyssna extra mycket på Yeasayer, Markus Krunegård, Hästpojken och Johnossi.

Utmärkande låtar:

Samson - Regina Spektor
Snow - Emiliana Torrini
Hell - Tegan and Sara
Ett bättre djur - Hästpojken
I remember - Yeasayer
O.N.E - Yeasayer
Madder red - Yeasayer
Samma nätter väntar alla - Markus Krunegård
Execution song - Johnossi
Almost crimes - Broken Social scene
Anthems for a 17 year old girl - Social Broken Scene

Augusti:

Förutom att lyssnade på samma musik som i juli glider Bob Hund och Daniel Adams-Ray in på mina spellistor. Jag börjar skolan igen, lär mig hur färger byggs upp och tvingas börja programmera igen. Vittnar i Stockholms tingsrätt.

Jag vet fortfarande inte riktigt vad jag vill, eller försöker kanske snarare förneka att jag vet.

Utmärkande låtar:

Dum av dig - Daniel Adams-Ray
Dansa efter min pipa- Bob Hund
Det skulle vara lätt för mig att säga att jag inte hittar hem, men det gör jag, tror jag - Bob Hund
I hate you so much right now - Kelis
On directing - Tegan and Sara
No last call - Johnossi



September:


Blir rätt mycket en repris av föregående år. Jag trivs i skolan i varje fall, och stiftar nya bekantskaper. En gasque med Lady Gaga-tema (Lady gagasque) får mig att ge upp mitt tidigare motstånd mot henne.
Då jag är i skolan mest hela tiden blir det inte mycket tid över åt musiken.

Utmärkande låtar:

Som jag hade dig förut - Melissa Horn
Elephant Love medley - Jamie Allen, Nicole Kidman
Alejandro - Lady Gaga
Paparazzi - Lady Gaga
Come what may- Jamie allen, Nicole Kidman

Oktober:


Jag är förvirrad. Minst sagt. Att jag träffar honom för första gången sedan i januari gör inte saker och ting bättre, snarare ännu sämre. Det är mycket Lykke Li, Daniel Adams-Ray och en del Marina & the diamonds och Parken. Jag återupptar mitt lyssnande av Yeah Yeah Yeahs och skriver min första riktiga tenta, sen jag börjat universitetet på riktigt, om tryckteknik i Grafisk teknik.

Utmärkande låtar:

Hysteric - Yeah yeah yeahs
Possibility - Lykke Li
Pin - Yeah yeah yeahs
Oh no! - Marina and the Diamonds
Gubben i lådan - Daniel Adams-Ray
Tonight - Lykke Li
Åt helvete med himlen - Parken
Wrists - Tegan and Sara
You're the Storm - The Cardigans
Genom eld - Oskar Linnros
Enter the Ninja - Die Antwoord



November:


Daniel Adams-Ray släpper ett album. Mitt liv kretsar kring matte, varken mer eller mindre. Ledsamheten hittar nya sätt att attackera mitt medvetande -när jag är onykter. Jag ser ett avsnitt av kobra, om M.I.A och finner det så intressant att jag börjar utforska hennes musik.

Utmärkande låtar:

Columbus - Kent
Hermit the frog - Marina & the Diamonds
Yellow - Coldplay
Väntar på något stort - Parken
Kom tillbaka! - Parken
Där va vi förenade - Andreas Grega
Förlåt att jag aldrig sagt förlåt - Daniel Adams-Ray
Voyeuren - Daniel Adams-Ray
Karatefylla - BYZ
XXXO - M.I.A

December:

Hälften av December kretsade nästan enbart kring matte. Jag började lyssna på Modest Mouse och uterupptog mitt lyssnande av The Mountain Goats. Överlag ville jag hitta ny, bra musik, vilket ledde till att jag lyssnade rätt mycket på olika artister, bland annat Doktor Kosmos, Cat Power, Lykke Li och The Shins.

 

Utmärknde låtar:


Känslorna - Doktor Kosmos
Hate - Cate Power
Ocean Breathes Salty - Modest mouse
March Into the Sea - Modest Mouse
Toch me I'm going to scream part two - My Morning Jacket
Velkommen Hjem - Sissel
There is a light that never goes out - The Smiths
A comet Appears - The Shins
Bukowski - Modest Mouse
Listen now - The Knife

 

Här finner ni listan över alla låtar (som finns på spotify).

 

Förövrigt önskar jag alla ett gott nytt år och hoppas att kommande år blir mycket bättre än det som varit!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0