3. 1066 The battle for Middle Earth

När jag läste historia, för några år sedan, sa vår historielärare åt oss att ett av de få årtal vi var tvungen att kunna var 1066 (slaget vid Hastings för er som inte vet).

Enligt IMDB räknas det här som en tv-serie då den innehåller två delar. Jag skulle vilja beskriva den som en patriotisk blandning mellan spelfilm och dokumentär. Mer spelfilm än dokumentär bör tilläggas.
Det känns som en film man nog hade blivit glad om läraren plockat fram under någon dryg historielektion, men inte som en film man vill se hemma där man kan välja fritt.

Den är snyggt filmad, men det finns nog inte så mycket mer att säga om den än så. Man lär i princip inte känna några karaktärer, och de få karaktärer man får följa lyckas man inte känna något starkare band till. Beviset på detta är nog att jag kom på mig själv med att sitta och heja på de norska vikingarna istället för på engelsmännen.

Kommentarer
Postat av: Caroline

Inte helt konstigt, dock. Vikingar > engelsmän.

2011-06-26 @ 19:18:12
Postat av: sofie

sant!

2011-06-27 @ 00:31:21
URL: http://blivandejapan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0