1. 12 Angry men

För att göra det lättare för mig att besluta mig om vilka filmer jag ska se har jag helt enkelt bestämt mig för att börja uppifrån och sen bara gå nedåt i listan på min hårddisk.
Först ut blev "12 angry men"

Trots att filmen har ett högt betyg på IMDB (8,9) var jag tveksam. Orsaken var främst att den producerades 1957. Jag är en förstörd människa, jag vill se filmer i färg, och helst ska man bara dras ner i handlingen, ju snabbare ju bättre. Jag klarar inte av den sävlighet som ofta förekommer i gamla filmer (åtminstone de gamla filmer jag sett, vilket förvisso inte är så många).

Filmen utspelar sig i princip bara i ett rum. Där sitter 12 jurymedlemmar. En man har mördats och hans son står inför rätta. De ska nu enas, är pojken skyldig eller inte? Till en början verkar det solklart huruvida han är skyldig eller ej, men efter hand kommer de underfund med fler och fler detaljer både de och försvarsadvokaten missat.

Jag tyckte om filmen. Det kändes som om jag snabbt drogs med i handlingen och jag började själv spekulera i huruvida pojken kunde vara skyldig eller ej.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0