Direktdemokrati -Nej tack!

Ibland får jag en känsla av att vilja slå till människor med någonting hårt. Inte för att de är elaka men för att de är förbannat naiva och borde öppna ögonen för världen vi lever i.

 

Självklart kan man ställa sig frågan hur jag anser mig vara rätt person att avgöra vems vision som är världsfrånvänd och vems som inte är det och självklart är jag inte rätt person att avgöra det, men det hindrar mig dessvärre inte från att bli frustrerad.

 

Tidigare idag läste jag ett blogginlägg om direktdemokrati. Jag kan hålla med om att tanken om en stat där folket bestämmer precis allt är en utopi, men precis som andra utopier tror jag att det bara är en saga.

Om det var så att människor verkligen satte sig in i alla frågor eller avstod från att rösta när de inte var insatta och dessutom inte bara röstade till sin egen fördel, då skulle direktdemokrati säkert fungera, men hur troligt är det att hela befolkningen skulle orka sätta sig in i alla frågor innan de röstade, eller avstå från att rösta när de inte var tillräckligt insatta?

Idag har vi riksdagsval bara vart fjärde år och ÄNDÅ är inte alla som röstar insatta i vad de röstar på, hur troligt är det att de skulle orka sätta sig in i ens 10 omröstningar per år? Och om det är så att de inte hinner eller vill sätta sig in i frågorna, hur stor är då sannolikheten att de faktiskt avstår från att rösta?

 

Hur många åsikter har du i olika frågor du inte alls är särskilt insatt i? Jag vet att jag själv tycker en massa saker om sådant jag i själva verket vet väldigt lite om, bristande kunskap hindrar inte mig från att tycka saker. Och jag vet att jag träffat en massa människor som tyckt en massa saker som de grundar på fakta som dessutom är felaktig, så vad skulle hindra oss från att rösta på saker vi tror att vi förstår oss på och dessutom tycker en massa saker om?

 

Något annat som togs upp i blogginlägget var att det vid direktdemokrati troligtvis kommer röstas igenom en massa idiotiska förslag och bloggarens svar på detta var: "Ja vissa saker som röstas igenom kommer vara helt idiotiska, men det är okej, för då kommer man kunna ha en ny omröstning och rätta till det" är inte bara en väldigt naiv tanke, utan fruktansvärt barnsligt enligt min mening. Att styra en stat är ingen lek, det är något väldigt komplicerat som inte enskilda människor är kapabla till enligt min mening. Jag känner åtminstone att jag inte är redo att styra Sveriges ekonomi med enbart samhällskunskap A i bagaget.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0