Recept på lökringar (som inte är råa)

Igår gjorde jag friterade lörkingar som blev sjukt jävla bra och därför har jag beslutat att jag vill dela med mig av min hemlighet till världen.
Jag gjorde på följande sätt:
Skar en lök i lagom tjocka skivor (med lagom tjocka menar jag inte tunna skivor, utan den storleken det brukar vara på friterade lökringar), tog bort mitten ur löken och slängde löken med smör i en stekpanna och stekte tills de blev någorlunda mjuka. En bra grej man kan göra sen är att lägga dem på hushållspapper så man får bort lite smör så frityrsmeten fastnar bättre. Det glömde jag...
Frityrsmeten blandas av: ½ deciliter vatten, 2 matskedar mjöl, 1 kryddmått salt, ½ kryddmått socker och eventuellt lite andra kryddor (jag använde lite paprikapulver och lite chilipulver).
Sedan doppas lökringarna i frityrsmeten och därefter rullas de i ströbröd, sedan kan man upprepa detta tills man tycker att de är lagom inbakade (jag rullade mina i ströbröd 2 gånger).
Under tiden, om man är smart, har man hällt upp lagom mycket rapsolja i en kastrull. Vad lago, är beror på hur ekonomiskt lagd du är. Antingen är det så mycket att det täcker en lökring när du lägger i den, eller så är det så mycket att det täcker halva lökringen. Detta får stå på högsta värme några minuter tills det är väldigt väldigt varmt. Sedan slänger man i en lökring (eventuellt vänder den om man är snål) och tar upp den när den fått fin färg. Därefter placeras den på en bit hushållspapper och saltas på.
Varsågod.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0