Jag hatar Sveriges vårdsystem.

Eller okej, det är sjukt bra att man betalar endast 150 kronor för att gå till sjukhuset. Om man befinner sig på rätt plats. Jag befinner mig just nu inte på rätt plats, men tro det eller ej, jag kan få diverse åkommor i alla fall, som kan leda till att jag mår dåligt både psykiskt och fysiskt fastän det bara är en larvig sådan som bara behöver lite medicinering.

Först ringde jag barnmorskemottagningen, men självklart har de ingen läkare där, annars hade de troligtvis kunnat hjälpa mig. Istället fick jag ringa vårdcentralen. En väldigt sur och inte alls förstående sjuksköterska svarade.

"Bor du fortfarande kvar på Bergshöjden i Sundbyberg?"
"Nej jag har flyttat till Stockholm."
"Ja, men Sundbyberg ligger i Stockholm!"

Fick jag surt till svar och jag fick snällt förklara att Stockholm och Sundbyberg förvisso båda ligger i samma län, men är två helt åtskilda kommuner. Egentligen hade jag bara lust att säga:

"Hörrödu kärringskrälle jag har bott i Stockholms län sen jag var 16 så jag tror att jag har liiiite mer koll på vad som är vad där än du!"

Men detta var innan jag visste att hon tyckte jag skulle ringa min vårdcentral istället och be dem skriva ut mediciner. Fast ärligt talat hade jag nog tyvärr inte sagt det till henne i alla fall.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0