Rett fra hjertet.<3

När jag läste Desirées blogg såg jag att hon gjort en lista över 00-talets viktigaste låtar för henne, så jag blev motiverad att försöka göra samma sak.

Så här följer en lista, med några låtar som på olika sätt betytt mycket för mig, i kronologisk ordning.

Mister Cool-Snook

Mitt första år på högstadiet, jag ville vara cool och populär, men var överblyg och ordningssam.

Nu när nu vet hur cool han är, förstår ni att han aldrig finns där man tror han är.
Men asså kommer han att klara det?! IDIOT.
Han är vart, han är där, han e mister cool!


Du vill så du kan-Svenska Akademien

Budogymnasiet var exakt allt jag tänkte på, att komma in där var mitt främsta mål, och under de löppass jag plågade mig igenom så lyssnade jag sönder den här låten efersom den gav mig hopp.

Jag sa du kan om du vill, du vill så du kan
Jag sa du kan om du vill, du vill så du kan
Våga vilja våga fråga, känn din egen förmåga


Tomorrow-Paperboys


Sommaren innan gymnasiet, jag slet som ett djur på BK och längtade bara efter att få flytta hemifrån till Mina drömmars stad.

I'm gonna do it all tomorrow
Tomorrow that'll be the day
So if you need me tomorrow
You might find me while i'm going bout my way.


Rett fra hjertet-Karpe Diem

Verkligen inte deras bästa låt, men någonstans berörde den mig ändå mycket, det var inte för inte jag hette "Rett fra hjertet" på msn i över ett år, eller använde Chirag som visningsbild på msn (herregud, det gör jag visst fortfarande...). Jag fick mig att känna mig oövervinnerlig.

Jeg har hele verden opp i neven min, rett fra hjertet kompis la meg ta deg med
alltid stått på egen ben, så ta 'så fløtt deg når vi kommer opp på scenen
bli med på en nedtelling, nå er det dommedag om tre, to, en
verden opp i neven min, rett fra hjertet kompis la meg ta deg med.


Dra tilbake-Erik og Kriss


Även om jag innerst inne visste att tiden innan Budogymnasiet inte var så jävla festlig den heller så kunde jag inte låta bli att längta tillbaks till det som varit, must med Stalin och ett oroslöst liv.

så kanskje vi kan dra tilbake
fortiden kan ikke nås for tiden vil gå
kanskje vi kan dra tilbake
fremtid er minnene man lever for å oppnå


You are a runner and I am my fathers son-Wolf Parade

Senvåren i ettan började jag se ljuset i livet igen, jag och Anton grillade på elevhemsgrillen och jag började min konsumtion av Ben and Jerry's... Samtidigt kände jag att löpträning verkligen inte var något för mig...

I got a number on me,
I got a number.
Won't make it through the high noon sun.
I am my father's son.
I am my father's son.
His bed is made.


Where does the good go?-Tegan and Sara

Jag var bitter. Som fan.

Where do you go, with your broken heart in tow?
What do you do with the left over you?
How do you know, when to let go?
Where does the good go? Where does the good go?


Bare Meg-Klovner i kamp

Jag insåg att den enda person jag alltid kommer ha vid min sida är jag själv,
det var hårt.

Nå er det bare meg bare meg
Hva kommer til å skje er det ingen som kan svare meg
Selv om du faller ned på kne kan ingen spare deg
Helt alene må man klare seg


Nålens öga-Kent

Jag är kär. För första gången på väldigt länge, men inte fan var jag glad.

Nån står i porten
och andas rök
skuggan över gården
når in i vårt kök
Här kommer rädslan, gamle vän
När alla fjärilar i magen vaknar upp
Viskar välkommen hem


What if-Madcon

Våren i tvåan, jag bestämde mig för att skärpa mig och försöka ta tillvara på min tid på Budogymnasiet.
Det fungerade någon vecka eller så, innan jag fick en ny dipp.

What you got to do, you got to do

Runaway- Yeah Yeah Yeahs


Jag var hjärtekrossad och trött på livet i största allmänhet. Jag och Tina hade hittat varandra och svor över livet tillsammans och lyssnade sönder Runaway.

I was feeling sad
Can't help looking back
Highways flew by
Run, run, run away
No sense of time
Want you to stay
Want keep you inside


Everytime-Whimsical feat Maria Mena


Jag slutade på Budogymansiet, började uppskatta livet igen. Gick på um-träff. Såg danska paradise hotell, slogs med bananflugor och började lyssna på Maria Mena. Var ambivalent och lite småkär, mer i livet än i pojkar.

Everytime I think I got it figured out, it fades away
Oh yeah
And everytime I'm sure I'm swimming upstream I see the day
Oh yeah

Jag märker nu att i princip alla låtar jag valt kommer från min gymnasieperiod, vilket ju är en relativt kort tid av 00-talet, men det är i och för sig de viktigaste åren i mitt liv. Än sålänge.
Dessvärre kommer jag efterhand på fler och fler låtar jag vill ha med... Därför kommer jag säkert uppdatera den här listan en miljard gånger...

Kommentarer
Postat av: Eve

Runaway är så skön!

2009-12-27 @ 12:49:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0