Mig själv?

Folk säger att man ska vara sig själv,
vilket fick mig att fundera lite över vem jag är.

Jag kom fram till var att det borde vara svårt att inte vara sig själv...
Man kanske kan bete sig på ett sätt som inte är önskvärt, eller som man inte känner att man kan stå för,
då beter man sig kanske inte som sig själv, men inuti är man ändå samma person.
Man kan förtränga saker förvisso, låtsas vara någon annan, kanske till och med lyckas lura sig själv, och då kanske det är möjligt att vara någon annan, fast vem är man då..?

Kan man inte vara på flera sätt och ändå vara sig själv?
Jag känner mig som flera personer i en, men samtidigt är alla de personerna "jag" lika mycket.
Hemma kan jag vara bortskämd och bete mig som en 12-åring, medan jag på elevhemmet tar ansvar och skäller på småpojkarna när de glömt diska.
I vissa fall tar jag kommandot och fixar allt, i andra bara flyter jag med.
Jag kan vara jättegullig ibland och ibland nästan genomond,
otrevlig och oempatisk, eller empatisk och väluppfostrad.
Och det känns som att hur motstridigt allting låter så är alla delar lika mycket jag.
Och även om det nog inte finns någon person som sett alla mina sidor så är jag ändå lika mycket mig själv.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0